De 4 top indtjeningsområder af B2B e-commerce

I dag anvender producenter og distributører ikke kun B2B e-commerce for at øge kundeoplevelsen, men også for skabe stor vækst på top og bundlinje. Her fortæller Systemcenter Randers, hvilke 4 områder, der kan have højst indtjening efter implementering af en B2B e-commerce løsning.

1. Højere gennemsnitlig ordreværdi

Indtjeningsområder højere gennemsnitlig ordreværdi

Virksomheder der implementerer online bestilling, oplever at den gennemsnitlige ordrestørrelse øges af 2 grunde. For det første er upsell muligheden højere når indkøberne har fuld adgang til hele produktporteføljen, da de let kan udforske og opleve produkter, som de tidligere ikke er blevet vist eller bestilt. For det andet vil brands, der tilbyder en overbevisende købsoplevelse i form af hurtig og let online bestilling, opleve at deres kunder foretrækker at bestille hos dem fremfor deres konkurrenter og efterhånden bestille fra flere produktkategorier.

2. Mere værdifulde kunder

Indtjeningsområder mere værdifulde kunder

Traditionelt har producenter og distributører været dominer af en enkelt salgskanal. Personligt salg. Dette kan være via egne ansatte, eller via agenter. Introduktionen af B2B e-commerce har transformeret wholesale ind i en slags omnichannel salgsmiljø. Ifølge Forrester, der er et verdens mest indflydelsesrige rådgivningsfirmaer, rapporterer mere en 60% af B2B virksomheder, at deres B2B kunder generelt bestiller mere, når disse interagerer med flere salgskanaler. For at øge livstidsværdien af dine kunder er det derfor kritisk at give dem adgang til en online bestilling.

3. Flere hyppige ordrer

Indtjeningsområder flere hyppige ordrer

Indkøbere, der kan placere online ordre, vil ofte gøre dette med en højre frekvens sammenlignet med offline kanaler. Det skyldes at de ikke længere behøver at venter med at placere en ordre til kontoret åbner eller man har et planlagt salgsbesøg. I stedet for at venter, kan man når varelageret er ved at være lavt og efterspørgslen høj, let placere en online ordre. 24 timer om dagen og 7 dage om ugen.

4. Mere strategiske sælgere

Indtjeningsområder mere strategiske sælgere

Mange virksomheder oplever at når først B2B e-commerce er implementeret, så kan deres sælgere blive bedre til at klare transitionen fra reaktiv til proaktiv. Rollen som en slags trusted advisor, der giver mere værdi til kundedialogen, hvor samtalen er mere omkring udfordringer og muligheder og en dybere forståelse af kundens forretning. Sælgere, der fungerer som rådgivere har en større mulighed til at lave op-salg og krydssalg til kunderne, og er langt bedre klædt på til at levere mere informationsrige anbefalinger.

Vil du vide mere om B2B eCommerce?

B2B eCommerce