8 KPI’er som du bør måle for at øge salget når du er på farten

I en branche med høj konkurrence – hvor produktlevering fra leverandører til distributionsnetværket er vigtigt, skal leveringstiden være lav og salgsstyringen effektiv. Det har i sidste ende en stor indvirkning på overskudsgraden. Derfor skal der være styr på virksomhedens tal. Vi giver her 8 gode idéer til, hvad din virksomhed kan måle på, når bilerne er ude at køre.

1. Aktuelt salg vs. salg hos kunden (pr. rute / tidsperiode)

Et af de vigtigste KPI’er at måle på, er værdien af varen og antal solgte varer. Det er vigtigt at både chaufførerne/sælgerne og ledelsen har adgang til disse data. Her kan der f.eks. måles på varens værdi pr. rute eller antal solgte varer de seneste 14 dage på vejen.

2. On-road versus off-road sales

Dette handler om planlagt kontra ikke-planlagt salg, ganske almindeligt i fødevare- og drikkevareindustrien, hvor den kørende sælger har lidt spillerum til at udvikle nye kunder fra bunden. Overvågning af disse tal vil hjælpe en virksomhed med at udvikle nye indtægter, evaluere omkostninger / ydelse pr. rute og belønne en sælgers salgsarbejde.

3. Genbestillinger

Når sælgeren er ude hos kunden, tager han ofte imod genbestillinger. Dette sker, når kunderne bestiller flere produkter til den kommende periode efter modtagelse af nyt lager, eller hvis chaufføren ikke kan udføre alle ordrer på stedet. Her har chaufføren/sælgeren også mulighed for at påvirke genbestillingerne/mersalget direkte hos kunderne. Specielt med en tablet, hvor varerne kan bestilles med ganske få klik.

4. Ruteoverholdelse

GPS-sporing gennem mobilappen sammen med geo-fencing og tidsstempling, sikrer overholdelse af planlagte ruter. Ledere kan analysere disse data, f.eks. tid til/fra planlagt rute, tid på kundeplacering osv. Derved kan ledelsen sikre sig, at chaufførerne holder sig til planlagte ruter og tidsplaner. Samtidigt kan forsinkelser/stigning i omkostninger på grund af ruteafvigelser forklares.

5. Returnerede varemængder

Returhåndtering er en almindelig proces, som de fleste chauffører udfører, når de kører ud til kunden, hvilket er en mulighed for at yde god service. Det er også en mulighed for at sikre, at antallet af returnerede varer giver mening. Et højt antal sammenlignet med gennemsnitlige returneringsnumre (for hele virksomheden, for en bestemt kunde osv.) kan indikere et produktions- / emballerings- / leveringsproblem eller måske misbrug af returpolitikker fra forretningspartnere.

6. Indhentning af betalinger

Chauffører accepterer ofte betalinger fra butiksejere, mest via kreditkort, men også kontant. Hold øje med disse numre (dvs. betalinger indsamlet pr. betalingsmetode), hvilket kan hjælpe dig med at optimere dit betalings-mix (f.eks. kan du tilbyde særlige tilbud til kontante betalinger, til specifikke kunder). Sørg desuden for, at chauffører ikke håndterer kontante mængder, der er for store og dermed risikabelt, og sørg selvfølgelig for, at beløbene stemmer.

7. Inventarstatus

Et mobilt salgsværktøj, f.eks. en varebils-app, hjælper dig med at holde øje med varebeholdningen og sikrer dig, at de resterende varer sidst på dagen er bogført i systemet og klar til at blive solgt. Du vil også være i stand til at sikre, at intet går tabt hele dagen.

8. Omkostninger

Formularer før og efter kørsel kan spore den tid, en chauffør har brugt bag rattet, kilometertal dækket og brændstofforbrug. Brug denne info til at overvåge dine variable omkostninger til støtte for ROI-analyse (og til overholdelse af regler i forbindelse med chaufføraktivitet).

Pepperi optimerer din ordrestørrelse med 10 %

Pepperi giver dig det rigtige værktøj til ruteplanlægning og mobil ordremodtagelse. Pepperi optimerer din ordrestørrelse med op til 10 % og dine field sales med op til 15 %. Har du spørgsmål, eller vil du bare gerne høre mere, så står Systemcenter Randers altid klar til at hjælpe dig videre.

Kontakt Systemcenter Randers