Hvilket økonomisystem skal jeg vælge?

Hvad skal du som virksomhed være opmærksom på, når du søger nyt økonomisystem? Der er mange løsninger på markedet og endnu flere leverandører.

Vi har hos Systemcenter udarbejdet 4 gode råd til, hvad du bør sikre dig, når du undersøger markedet for muligheder. Økonomisystemer er nemlig bestemt ikke impulskøb, men kræver overvejelse og overblik.

  1. Hvad er dit behov nu og i fremtiden?
  2. Hvilke funktioner har du behov for?
  3. Hvad er den reelle pris?
  4. Hvilken leverandør skal du bruge?

1. Hvad er dit behov nu og i fremtiden?

Hver virksomhed og hver branche har specifikke behov. Kravene til dit økonomisystem kan variere meget, ud fra hvilken branche du befinder dig i. En transportvirksomhed har ikke samme behov som en virksomhed der sælger modetøj. Hvor projektstyring kan være det vigtigste element i vognmandsbranchen, kan en effektiv lagerstyring vægte betydeligt højere hos en virksomhed indenfor modetøj.

2. Hvilke funktioner har du behov for dit økonomisystem?

Har din virksomhed specifikke funktioner som økonomisystemet skal kunne, så bør du have det med i beslutningsprocessen. Hos Systemcenter foreslår vi, at du laver en liste over de ting, som dit fremtidige økonomisystem skal kunne. Se eksempel nedenfor.

  • Bankintegration

  • Fakturaindscanning

  • Indhent betaling og opkræv debitorer

  • Kvitteringsindscanning

  • Forsendelsesbooking og print

  • Mobil ordremodtagelse

  • Elektronisk samhandelsproces

  • Webshop integration

Når du ved, hvad dit økonomisystem skal kunne, er det nemmere at indhente tilbud hos forskellige leverandører. Der er stor forskel på, hvilke funktioner der er med i standardløsningerne og hvilke funktioner som er tillægsløsninger.

3. Hvad er den reelle pris på økonomisystemet?

Det leder os videre til næste punkt. Hvad er den reelle pris for økonomisystemet. Den opslåede pris er nemlig ikke altid det, som dit økonomisystem ender med at koste. Brug derfor noget tid på at forstå, hvad du betaler for.

  • Hvilke funktioner er med i prisen, og hvilke skal tilkøbes som tilføjelsesprogram?
  • Er der support med i prisen?
  • Er der uddannelse med i prisen?
  • Er der specifikke hardwarekrav der skal overholdes – der kan give en højere pris?
  • Hvad er timeprisen hos leverandøren?

Før alle de ovenstående priser er lagt sammen, kan det være svært at gennemskue, hvilken løsning der er billig og hvilken der er dyr. På denne måde undgår du unødvendige overraskelser.

4. Hvilken leverandør skal du bruge?

Er du iværksætter, kan du potentielt klare dig selv. Men er du en lille eller mellemstor virksomhed, bør du overveje at få dit økonomisystem leveret af en leverandør – men hvilken?

Når du søger efter en leverandør af dit økonomisystem eller du sidder i et indledende møde, så sørg for at stille spørgsmålstegn til kvaliteten af leverandøren. Det kan være nemt at falde for salgstalen, men er der nogen tilfredse kunder der kan bakke den op? Se efter referencer, cases og anbefalinger.

Som til en jobsamtale, kan der sagtens bedes om referencer, hvis it-leverandøren ikke selv fremviser tilfredse kunder.

Du kan med fordel finde en leverandør, der allerede arbejder med kunder i din branche. Så er du sikret en leverandør der kender dine fagtermer og dine behov. Samtidigt med, at leverandøren har erfaring med økonomisystemer i din branche og kan skabe værdi igennem erfaring.

Skal Systemcenter hjælpe dig med at vælge dit næste økonomisystem?

Hos Systemcenter har vi konsulenter og supportere indenfor Uniconta og Business Central. Vi kan med de to løsninger dække både små, mellemstore og store virksomheder. Vi kan levere dem som standardløsninger eller målrette dem din virksomhed med de nødvendige funktioner du har behov for.

Skriv til os
info@systemcenter.dk

Ring til os
8711 3720