Overvejer du at anvende din B2C e-commerce portal til håndtering af ordre fra dine B2B kunder?

Nogle producenter som både sælger grossist/wholesale og retail er fristet til at få deres B2C e-commerce løsning til at dække deres B2B behov. Dette blog-indlæg forsøger at komme ind på forskellene mellem B2C og B2B e-handel og fremhæver farerne ved at bruge en B2C løsning til B2B ordrer.

Hvad er forskellen mellem B2C og B2B e-commerce?

B2C e-commerce portaler:

– Købere er ofte anonyme
– Fokus er ofte enkelt produktkonvertering
– Optimeret til mindre ordre

B2B e-commerce portaler:

– Købere er kendte og identificeret via login
– Køberspecifikke priser, promotions og produkter
– Optimeret for høj volumen indkøb og genbestillinger

B2C e-commerce løsninger mangler typisk infrastrukturen og de funktionaliteter, der understøtter kompleksiteten af B2B handel.

B2B specifikke løsninger indeholder:

Betalingsbetingelser og konditioner

Minimums og Multiples

Afsendelses- og ændringsdatoer

Ultimativt er B2B e-handelsløsninger fokuseret på at drive produktivitet og forretningseffektivitet fra en eksisterende kunde, som allerede overvejer at købe fra dig. Det er derfor kritisk, at du tilbyder en online bestillingsplaform, der er optimeret specifikt for B2B.

B2B – forretningsregler

En af de mest kritiske differentiatorer i en B2B specifik e-commerce platform er at kunne håndtere forretningsreglsmotoren. Dette giver grossister eller producenter mulighed for at interagerer med deres B2B kunder baseret på understøttende forretningsregler.

En forretningsregel kunne være, at du kun tillader en B2B ordre i en bestemt størrelse (antal eller værdi), men samtidig skal vægten være baseret på andre regler. Eksempelvis under et vist antal kg eller volumen. Robuste forretningsregler sikrer at indkøberne placerer de rigtige ordre.

Hvis din B2B portal ikke kan understøtte dine forretningsregler, vil det være svært at opnår den maksimale effektivitet. Ordre bliver placeret, der ikke kan leveres, hvilket gør, at din kundeserviceafdeling manuelt skal gennemgå ordrerne. Det resulterer i langsommere ordrehåndtering og en dårligere oplevet kundeservice.

Bliver din B2B e-commerce til Frankensteins monster?

At skulle eftermontere en B2B webshop på ryggen af en B2C webshop, og forsøge at få forretningslogikken til at passe, kan give den interne IT afdeling eller eksterne konsulenthus en masse ekstra arbejde.

Denne metode kan kaldes et Frankenstein-monster, der både er en dyr, og ikke mindst en meget svær løsning at vedligeholde.

B2B og B2C e-commerce